Jangan Takut Kahwin (Awal)

by AF Hazwan on

Jangan Takut Kahwin!
Dah lama bercinta, atau baru bercinta atau baru sahaja berkenalan? Anda pasti pasangan anda yang paling sesuai? Anda pasti pasangan anda syurga anda?
Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”
Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.
Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.
Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.
Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?
Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.
Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.
“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang. Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.
Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama. Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya. Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.
Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

Nota : Bagaimana seorang pelajar tahun akhir Universiti yang hampir bunuh diri kerana depresi setelah ditinggalkan kekasih mengubah kehidupannya 180 darjah menjadikannya insan yang paling bahagia di muka bumi ini dengan perkahwinan di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari hati dan mata pena beliau tanpa sebarang editing…

arrowDownRed

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

-Nota-

Apa pendapat anda mengenai kisah benar di atas?

Fikirkan sejenak...

Di Mana Letaknya Anda Di Hati Si Dia?

Tanpa disedari, si dia sedang berfikir untuk meninggalkan anda pada bila-bila masa dari sekarang. Bila buku 'tips cinta' dan nasihat pakar motivasi selebriti tidak berjaya menyelamatkan hubungan anda, hanya SATU cara praktikal TERAKHIR yang tinggal(klik link di bawah)...

Mengikut data jumlah pengunjung Blog Seni Cinta, ada lebih kurang 98 pengunjung setia unik yang berkunjung di Blog Seni Cinta setiap hari. Saya hairan, di manakah anda? Hanya segelintir sahaja yang selalu meninggalkan komen. Saya harap anda yang membaca ini boleh perkenalkan diri dan beri pendapat anda di ruangan komen :). Anda juga boleh kongsikan alamat blog anda di sini. --AF Hazwan

Tinggalkan pendapat bernas anda di sini...

{ 73 comments… read them below or add one }

1 nurefa October 8, 2009 at 10:33 am

mok mek mcm ya jwak ;D sepatutnya,org lebih produktif selepas kawen, dan lebih bahagia selepas kawen

Reply

2 raz October 9, 2009 at 8:37 am

wah baguslah…sy setuju psl hantaran tu…

Reply

3 fida October 9, 2009 at 3:51 pm

betul jugak tp sy belum bersedia x blum nak ada org lain disisi selain keluarga..berkorbanlah dahulu…

Reply

4 AF Hazwan October 10, 2009 at 10:25 pm

Fida,

Apa yang penting adalah perkahwinan itu nanti berjalan lancar dan kehidupan selepas perkahwinan membawa hidup kita ke satu tahap yang lebih baik dari sekarang, bukan sebaliknya.

Reply

5 armangs October 9, 2009 at 4:57 pm

seronok kawen awal.. sbb takde org ganggu :)

Reply

6 AF Hazwan October 10, 2009 at 10:23 pm

Memang seronok bro :)

But ada few faktor untuk di consider agar hidup lebih seimbang.

Reply

7 azula October 11, 2009 at 9:27 pm

huh btol2..
masing2 taw tnggungjwap..
oOoK r tuh..
cam tuh nk kawen awl r..
hahhahahah

Reply

8 someone. October 12, 2009 at 4:02 am

mcmne nk ajk bf kita kawen awl? mentaliti bf kte tu pk ‘nnt apa org kata, still muda, duit takstabil n mcm2 lagi’..

tu mknenya dia bf takguna ke ? haih, hahaa mcm kejam betol bunyiknyer. tp, ktaorg dah 4yrs cple, memasing tgah study lagi. so, mcmne ek cara terbaek nak ckp ngn bf tu. ‘masuk laaaa minang ako cepat!!’ gtuu?
*im still 19y/o. muda sgt keee? my bf = 21.

kta rimas ,segan n takotlah jugak lame2 couple nie..

Reply

9 AF Hazwan October 24, 2009 at 9:04 pm

Someone,

Tidak sesekali.

Ada lelaki mempunyai sebab tersendiri untuk tidak berkahwin awal (biasanya anak sulung atau anak harapan keluarga). Mereka juga ada perasaan segan kepada masyarakat sekeliling.

Perkahwinan adalah ikatan persetujuan di antara 2 pihak.

Satu pihak tidak wajar menekan atau memaksa satu pihak lagi untuk memasuki gerbang perkahwinan.

Jika itu berlaku, ia bermaksud hubungan tersebut masih belum matang dan belum layak untuk memasuki gerbang perkahwinan. :)

Namun, tidak salah untuk berusaha. Cuma jangan memaksa :)

Hazwan

Reply

10 dydy March 25, 2011 at 3:44 pm

macam someone boleh terima jugak lagi sebab dua2 still study kan?tapi macam saya,masing2 dah ada kerja tetap umo pon 23 takla muda sangat kot…

11 nani October 12, 2009 at 5:15 pm

bercinta lama2 mmg merugikan…aku dh alaminya.. xkemana pun hubungan cinta lama2 ni..akhirnya masing2 bosan dengan pasangan masing2… kalau boleh kwen awal aku pun nak tp msalah dengan fmly pulak… fmly aku mmg xkasi kalau kwen tnpa kenduri…aku yg pening nk mencari duit… ssh la..semua pasal duit.. kalau xkwen takut jadi benda2 yg xsepatutnya… mcmmna lah ek?…

Reply

12 Logan October 13, 2009 at 11:03 am

Bagi saya hubungan cinta dan hubungan perkahwinan adalah sama, adakah wajar kita mengatakan bahawa bercinta lama-lama adalah merugikan?? Jadi kahwin lama-lama tidak??
Bercinta dan berkahwin adalah kontinuasi satu perhubungan dan untuk kontinuasi tu untuk berjaya, pasangan tersebut perlulah bersedia untuk menghadapinya. Sekiranya bosan bercinta lama-lama, adakah kahwin dapat menyelamatkan cinta tersebut atau menyebabkan perkahwinan tersebut menjadi bosan??
Untuk berkahwin, adalah wajar untuk kita bersedia untuk menghadapinya terutamanya untuk pihak lelaki kerana pasangan perempuan tersebut akan mengikuti kita untuk seumur hidup kita. Jadi segala kemudahan serta keselesaan perlu dititik beratkan, saya tidak tahu pihak lelaki lain, saya tidak mahu pasangan saya untuk bersusah bila berkahwin dengan saya. Biar saya bersusah dahulu untuk menyediakan semua dan biarlah die yang senang bila bersama saya kerana banyak lagi cabaran yang akan kita hadapi bersama. Jadi adalah lebih elok,permulaannya kita permudahkan.
Sekian terima kasih.

Reply

13 Siti October 13, 2009 at 12:01 pm

Saya setuju dengan pendapat Logen.

Lelaki bukan ego dan tidak sayang kalo mrk katakan nak kawen lambat. Sbnarnya diorang pikir untuk kbhagiaan kita dan brsama. Biarlah kputusan dibuat bukan smata2 emosi dan ketakutan, tak tahan dan sebagainya. Keputusan mesti lngkap dari segi emosi, tanggungjawab, kewangan dan etc. agar hubungan itu menjdi lengkap dari sgala aspek yg boleh dfikirkan. Kalo nak kawen jugak, duduk sama2 bincang setiap kriteria dulu, buat CHECKLIST dulu dan semua dah kena ‘tanda’ maka layakklah untuk kawen.

Reply

14 amal October 20, 2009 at 9:48 am

Assalamu`alaikum.

Kepada Logan dan yang sependapat.
Please jangan samakan cinta sebelum kahwin dengan selepas kahwin. Totally tak sama terutamanya bagi seorang Islam. Logan pasti tahu ini. Ada satu dailog dalam filem SYURGA CINTA yang menyebut: cinta dari syaitan, cinta dari jin dan cinta dari Allah. Renungkanlah. TQ.

Reply

15 arii April 27, 2010 at 10:43 am

saya setuju dengan amal.betul tu..kepada pasangan2 yg masih bercinta dan berkasih diluar sana tu,renung2kan la dengan artical2 yg ada kat laman ini..jangan terlalu asyik berkasih tanpa memikirkan impak di akhirat sana..SEGERAKANLAH MENUNAIKAN SENNAH RASULLULAH IAITU NIKAH dengan mengadakan ikatan yang halal..bak kata lagu wali band ‘kekasih halal’.salam…:)

16 dyieba October 13, 2009 at 1:12 pm

Persefahaman sebelum kahwin adalah penting. Percayalah! Lepas kahwin, tanggungjawab dan beban bertambah. Bukan senang nak jadi senang, tak susah nak jadi susah. Jadi kita fikir2 la. Hidup hanya sekali.. Jangan menyusahkan diri sendiri. Buat semampunya. Kalau nak ikut cakap orang, sampai bila??? Yang penting keluarga sendiri, bakal suami menyokong. Cakap-cakap orang tu bukan yang membantu. Bukan orang-orang itu yang beri makan. Cukuplah Tuhan bagi kita, dan hiduplah dengan bahagia~
Kenduri kahwin buatlah cara simple. Abang saya baru kahwin, kos kahwin dia normal macam orang biasa, tapi mencecah 20K jugak. Set bilik tidur, downpayment kereta, beli rumah, perkakas dapur, banyak lagi nak kena fikir. Jadi eloklah bersederhana. Cousin saya kahwin dgn kos lebih dari RM50K, buat 3 pinjaman bank.. hai~ belum beranak lagi tu. Belum nak fikir hidup lepas kahwin lagi.. hutang dah bertimbun..
Dan lelaki, kalau dah tau nak usung anak dara orang pergi keluar, pandai-pandailah jaga. Jangan lepas dah kenal perangai buruk dia, terus tinggal.. Nanti dah kahwin, macam-macam lagi perangai buruk pasangan anda. Bila dah berani pegang tangan pasangan anda, peganglah tanggungjawab anda. Jangan bercinta untuk berseronok sahaja. Bercintalah sampai ke syurga.

Reply

17 zie December 9, 2011 at 5:00 pm

untung la kalau dapat mak ayah yang paham.. dapat mak ayah yang yang tak berapa nak paham atau tak paham pun payah jugak.. anak elok je nak besederhana tapi mak ayah nak ikut trend sekarang. malu katanya takut orang ramai kata apa ni kahwin cincai2 je.. ntahla.. moga dilembutkan hati ibu bapa sebegini. Moga mereka sedar perkahwinan bukan lah untuk ditunjuk2 atau dimegah2 kendurinya. masalah ini bukan terjadi pada yang kahwin muda je, tap berlaku pada golongan yang dah 25 tahun ke atas dan dah bekerja, tapi sebab kos kenduri yang sangat tinggi menjadi penghalang untuk satu perkahwinan itu untuk dilangsungkan.. sangat sedih tapi itulah realitinya.

Reply

18 anony. February 5, 2012 at 11:35 pm

Salam , saya 19 . Saya dan bf sebaya . Kami masih belajar di ipta yg sama . Kami kenal sejak form 3 lg . Hubungan kami sgt serius dan bercadang utk kahwin . Ada sbb penting2 yg mnyebabkan kami buat keputusan ni . Sbb yg plg utama, nak memperbaiki diri jd muslim yg lebih taat kpd Allah. So nak jauhkan maksiat . Tp masalahnya kami tkde duit poket sendiri dan takut bertanya pada kedua org tua . Ada sape2 boleh bg nasihat ? Salam , saya 19 . Saya dan bf sebaya . Kami masih belajar di ipta yg sama . Kami kenal sejak form 3 lg . Hubungan kami sgt serius dan bercadang utk kahwin . Ada sbb penting2 yg mnyebabkan kami buat keputusan ni . Sbb yg plg utama, nak memperbaiki diri jd muslim yg lebih taat kpd Allah. So nak jauhkan maksiat . Tp masalahnya kami tkde duit poket sendiri dan takut bertanya pada kedua org tua . Ada sape2 boleh bg nasihat ? Syukran. Jazakallah khairan kathira .

Reply

19 someone. October 13, 2009 at 2:21 pm

thnks.
=)

logan, mcmana nk buat hbngn cinta tu tak bosan ek if u kate hubungan cinta dan hubungan perkahwinan adalah sama?

Reply

20 firdaus October 26, 2009 at 9:14 pm

jawapannye bersyukur

Reply

21 Logan October 13, 2009 at 7:50 pm

Kepada someone,
Pada saya, percintaan dan perkahwinan adalah berlandasan perkara yang sama iaitu perasaan cinta kita terhadap pasangan kita. Sudah tentu percintaan dan perkahwinan adalah tidak sama tetapi satu kontinuasi. Jadi perkara yang membuatkan cinta kita terputik and terpupuk semasa percintaan sepatutnya dapat kita gunakan semasa perkahwinan.

Jangan kerana kita menyangka pasangan kita tu sudah menjadi milik kita selepas perkahwinan,kita bersenang-lenang,tidak melakukan apa-apa untuk memupuk perasaan cinta tu.

Saya berpendapat bahawa selepas berkahwin lah, lebih banyak perkara perlu dilakukan untuk membuatkan perasaan cinta kita tu lebih mendalam dan romantik.

Sekian terima kasih.

Reply

22 akashah October 21, 2009 at 6:34 pm

yup..i setuju sangat..kite terlalu ikut adat melayu n at last anak2 melayu yang merana..dibebani hutang2 gara2 terlampau bebelanja untuk kenduri kahwen..perkahwinan itu suci dan ibadah..kita kan org islam..sederhana amat dituntut dalam islam..wang hantaran x wajib minta tinggi..yang wajib didahulukan ialah mas kahwen..ingat islam itu mudah bagi umat nya..

Reply

23 firdaus October 26, 2009 at 9:04 pm

betul2 akashah…islam itu mudah…ibadat jangan disusah-susahkan…kawin kat baik..bende baik kenape nak dicampurkan dengan yg buruk macam pembaziran…jgn dgr org kate ape…tetapi pikirkan tentang keredhaan Allah..

Reply

24 Laila October 27, 2009 at 9:48 pm

suka baca kisah ni…..rasa nak kawen awal je…hahha..

Reply

25 niea November 6, 2009 at 10:36 pm

menarik… huhuhu, sapew lah mr.right utk aku ea~ hihihihi

Reply

26 Mulow (bukan nama sebenar) November 12, 2009 at 6:36 pm

Tajuk topic ni amat menarik hati saya untuk menaip diruangan ni.

Setiap kali pergi interview, saya akan di ajukan soalan. Kenapa kawin muda sangat? Jawapan saya senang je…saya cuma ingin menghalalkan yg haram. Ringkas dan padat.

Saya juga sama seperti pengirim email berkahwin diusia muda. Masa tu berusia saya berusia 20thn dan isteri 19thn. Saya pergi memberanikan diri utk berjumpa ayah mertua yg menyatakan hasrat utk berkahwin. Ternyata jawapan yg diberikan tidak seperti yg dijangkakan. Ayah mertua menjawab “ok! nanti kita tentukan tarikh”

Perkahwinan kami juga diadakan secara kecil2an. Total majilis termasuk mas kawin, cincin , hantaran dan kenduri (sedara-mara,kwn2 sikit dan mkn berhidang saje) cuma lebih kurang RM5k.Pendek kata amalkan konsep kesederhanaan. Dan selepas berkahwin rasanya murah rezeki dan lebih gembira. Rezeki bertambah murah bila kami dikurniakan anak pertama dan ke-2.

Secara jujurnya gembira bila kita dapat sesuatu dengan cara yg halal :D dan perasaan cinta makin bertambah dengan kehadiran anak2. Setia lah ke hingga ke akhir hayat dan sentiasa ingat status dan komitmen masing2.

Cabaran, dugaan dan ujian tu adalah lumrah. Asalkan sabar dan tabah tak perlu terburu2 jika berlaku sesuatu, insyallah hubungan akan kekal. Pepatah lama ada menyebut “sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri”

Semoga berbahagia semua!!!

Reply

27 leen November 23, 2009 at 9:06 pm

seronok dgr cerita nie n coment y d hntar…sye setuju dgn hantran…sye pun law ley nk wat yang patut jew..x perlu hantaran..x perlu kenduri…juz akad nikah jew…nape nk wat besar2 kendurinya law selepas nie kite menanggung hutang n beban…tp fmly sye x bersepndt…kte nye kenduri itu perlu…hantaran untuk hilang malu..yew la ank owg len hantran beribu-ribu ank kite x ad hantarn…cm ner 2??

Reply

28 Danial November 27, 2009 at 10:20 am

Say x tau dah nak buat camne dah ngan girlz sy cebab dia selalu mengelak dr sy semenjak dua menjak ne…sy dah buntu….

Reply

29 izni February 20, 2010 at 4:17 pm

suke bace kesah di ats.. yg pn tg ijab dan kabul..
persadingan n smua2 2 kn hnyelah adat org kta jer..

*sdg mnuggu 2 thn lagi huhuhu*

Reply

30 beLLa^aisy March 30, 2010 at 10:38 am

saya sangat nak kawen awal, bile cakap kat dea, dea kate nak bg wife makan pasir kah.. aduh.. terus ku membisu.. ta taw nak jawab ape.. hmm sy ngan dea sekelas, umur kami21 tahun.. saye nak sangat soh dea kawen ngan saye sbb kelas kami manyak trip.. kan senang kalo dah kawen

Reply

31 azie May 4, 2010 at 11:12 am

mmg xmudh utk dpat psgn yg memahami kte..sy pernh bcinta bagai nak rak, last2 sidia curg hnya Tuhan yg tau kcewanya..smpai skrg sy msh mcari cnta sjati, usia makin melonjak tp blom kwin..sy ada bcinta dgn org jauh, tp mslhnya adkh sidia setia? ataukh sma sperti yg dlu…nmun sy pcya jdoh ptemuan ditgn Tuhan, kpd smua yg pernh frust, jgn ambk msa yg lma tuk lupakn bekas keksih..krn dia pernh lukakan kita. jd perlukh kita trus igtkn die??? B’doa byk2 spaya ditemukn dgn insn yg bnr2 myayangi kte…

Reply

32 anis May 7, 2010 at 2:38 pm

sy dlm planning utk menamatkan zaman dara…rasa suma remaja sekarang walaupun masih belajar boleh berkahwin asalkan sentiasa berfikiran positif. yang penting halal kan hubungan agar tidak menjadi fitnah orang!!

Reply

33 fatin_kenyalang June 28, 2010 at 4:08 pm

Salam..hai..seronok bc kisah anda..terasa nak nikah awal gak..tp byk halangan..
lagipun..pasangan masih study..and family punt x bagi nikah awal..but pada pandangan sy,nikah awal baik untuk mengelakkan dari fitah and benda-benda yang tak sepatutnya..
Kalau lah family bagi nikah awal..alhamdulillah sangat2.. :)

Reply

34 fyth July 27, 2010 at 8:55 pm

nice entry :)

Reply

35 ~ kiki ~ August 8, 2010 at 1:24 am

emmmm………….

sy br je terpk soal kawen awl nie.. sje taip kt google.. pastu, kua website nie.. ble bce, rse mcm btl2 da m’jwb persoalan yg b’legar kt kpale sy nie..

sy n pkwe sy da couple 3 thn.. sjak dip smpi skrg.. ktorg umo br 21 thn..

sy klu leh, nk kawen skrg gak.. bkn la sy nie desperate ke ape.. tp, sy cume nk hub yg halal.. he’s my best fren.. kami salu jpe.. kua same2.. sy tau byk mata yg memandang.. hub kami direstui oleh kedua2 belah kuarge..

sy yakin, wpn sy kawen.. sy akn dpt menumpukn pelajaran kt pelajaran.. sy percye ati sy akn jd lbh tenang ble idup dlm keredhaan Allah.. tp, kuarge m’halang.. nk sy stdy dlu.. emmm..

ini la sbnr nye punca byk sgt b’laku keruntuhan morak di kalangan msyarakat kte.. dan byk pula kes buang anak.. mengandung luar nikah.. sbb kehendak x dituruti.. kos kawen mhl.. jd mrk cri jln mudah.. nauzubillah..

moga Allah menunjukkn jln yg lurus utk ku….

Reply

36 faz88 August 12, 2010 at 4:16 pm

kisah benar..yg buat sy sedar..bahawa sy boley kahwin awal..if sy xmintak hntarn tinggi, pRkahwinan yang mewah2..dan yg paling utama prkhwinan sy tu nti mendpt restu kedua ibu bapa..dan mmpunyai bakal suami yg bertanggunjawab serta mgikut cara Islam..insyaAllah..moga2 kata sy ini termakbul…amin..

Reply

37 are meer August 13, 2010 at 12:13 pm

ahhh bestnya klau mentaliti org tua sekarang macam si penulis…wat ape hantaran tingi2 klau akhirnya xpasti bahgia…wat pe pandang darjat sedangkan x tentu lagi kebahagian anak2 mereka cam ne…huhuhu…niat nak khwin awal..tapi mmg dunia sekarang ni terlalu obses pada kebendaan…anak nak kahwin depa halang…bila dah ade anak luar nikah baru nak menunding jari cari kesalahan…..

Reply

38 CT August 17, 2010 at 1:45 pm

are meer..setuju sgt2 pe yg awk ckp..disebabkan mentaliti tu la kot mostly lelaki2 skrg tkt bg harapan & comitment..

Reply

39 jijol August 13, 2010 at 2:37 pm

kt sini yg pnting adalah niat…kalo baik niat nye, baik r…:)

Reply

40 mysterious guy August 15, 2010 at 10:12 pm

Skg nie saya tgh couple ngan seorg pompuan nie dah 2 bulan lebih tapi saya dah jatuh cinta padanya sejak awal2 saya berjumpa dgn dia. Kita berdua saling sayang-menyayangi antara satu sama lain. Saya dah mmg anggap dia tu bakal isteri saya tapi beberapi hari yang lalu saya dapat satu berita buruk dari dia.

Dia memberitahu saya yg parents dia xrestu kalo kami bercouple atas alasan saya nie bkn melayu tulen. Saya adalah melayu sejak saya dilahirkan. Cuma bapa saya ialah cina dan ibu saya ialah melayu. Dan saya dikira sebagai anak kacukan tapi dalam IC saya mmg jelas tertulis yg saya nie MELAYU. Nape diaorg nak halang saya dari bercouple ngan dia??..

Adakah salah saya sebab saya bukan melayu tulen??..adakah ini menjadi satu masalah??..KENAPA? KENAPA? KENAPA?…..saya dah buntu dah nie..

Reply

41 Affyque March 22, 2011 at 5:03 pm

Pelik betul la… Macam mna parents dia berfikir? Mentally pemikiran zaman keberapa ni… Apa masalahnya kalau kahwin dengan orang kacukan? Asalkan islam.. Mmg pemikiran melayu betul…

Reply

42 anonymous August 31, 2010 at 12:05 pm

slm…hye…sy sgt2 trharu mmbaca psl crita pnulis…skrang i tgh stdy dlm foundation in science…act,my bf i prnah ajk i khwin..he’s 30…he can afford me but skrang the problem is i tkot nk bgthu family i yg i nk kawen…i tkot nk facing family i…sbb my family,suruh i stdy dlu…skarang i tgh struggle for my future degree….i prnah suarakan keinginan ntuk brkhwin dgn mama i…she refused…so,when it comes to tell my papa,im scared…sbb i tkot dia akn reject my bf…because my bf is a widower…anyone…help me out…lgpon,bleh ke i manage my marriage if i still stdy…emmm…anyway,im 18…hehe..

Reply

43 eyna September 29, 2010 at 10:19 pm

aha btol 2

Reply

44 Anne October 10, 2010 at 11:03 am

hmm.. niat di hati memang nk kawen awal.. tp tu la, sy ni anak 1st perempuan, cucu perempuan pertama plak tu sblh ibu sy.. dieorg ni da tentu2 nk buat kenduri, especially nenek sy..ye la, org2 tua kan.. tp tu la, nk buat kenduri kos sgt besar.. sy tau tu.. kalau ekot sy, ckuplah sekadar mengikut rukun nikah je.. then, buat kenduri kecil2an, utk sedara mara tdekat.. simple.. tp disebabkan org tua, sy x bole buat mcm tu, seolah2 mcm mbelakangkan dieorg plak.. susah jugak.. so, skrg tgh kumpul duit utk penuhi hati sume pihak utk kawen.. dah 4 thun kenal, sy 23 thn n si dia 28 thn.. kami masing2 x stabil lg.. wpun kami percaya kami bole hidup bsama, tp utk dptkan kepercayaan parents sy yg kami sudah bsedia memang susah..

Reply

45 Anne October 10, 2010 at 11:27 am

memang nk kawen awal.. tp tu la, sy ni anak 1st perempuan, cucu perempuan pertama plak tu sblh ibu sy.. dieorg ni da tentu2 nk buat kenduri, especially nenek sy..ye la, org2 tua kan.. tp tu la, nk buat kenduri kos sgt besar.. sy tau tu.. kalau ekot sy, ckuplah sekadar mengikut rukun nikah je.. then, buat kenduri kecil2an, utk sedara mara tdekat.. simple.. tp disebabkan org tua, sy x bole buat mcm tu, seolah2 mcm mbelakangkan dieorg plak.. susah jugak.. so, skrg tgh kumpul duit utk penuhi hati sume pihak utk kawen.. dah 4 thun kenal, sy 23 thn n si dia 28 thn.. kami masing2 x stabil lg.. wpun kami percaya kami bole hidup bsama, tp utk dptkan kepercayaan parents sy yg kami sudah bsedia memang susah..

Reply

46 lelakiINI November 27, 2010 at 8:11 am

assalamualaikum..

saye sedar akan dosa perhubungan antara lelaki n prempuan yg bukan mahram iaitu couple…dan sy pun setelah mmbace antare benefit2 kawin awal, kawin semase belajar,saye sudah mula untuk ke arah itu..
bagaimana pula kalau situasinya begini:
pasangan ini berjauhan..masing2 belajar jauh antara satu sama lain..lain2 negara misalnye..dan setelah berkahwin masih perlu berjauhan dalam 2 @ 3 tahun lagi..
ini yg mmbuatkan saya bingung lebih2 lagi berkenaan tanggungjawab ..
sy terbace yg jikalau kite merindui pasangan kite dan kite telah berkahwin,itu lebih baik kerana insyaallah kite akan dapat pahala jikalau nak dbndingkan dengan belum berkahwin..silap2 boleh mnimbulkan dosa..
jadi,minta pendapat saudara2 sekalian..saye rasekan hal ini penting lbih2 lagi berkaitan rahmat Allah..pahala n dosa..

Reply

47 m.hassnan December 7, 2010 at 2:44 am

Perkahwinan itu tidak dipaksa atau memaksa.
Perkahwinan juga tidak dibebani dan membebankan seseorang..
melainkan jika diri kita yg membuatkan perkahwinan itu sesuatu yg complicated.
Mmg dugaan akan diuji pada mula perkenalan, tapi itu hanya sementara..
Allah mengetahui isi hati hambanya..
Dialah Penguasa apa yg ada antara Di langit dan Di bumi.

Reply

48 me mineu January 9, 2011 at 4:26 am

salam..sy ni bru nk msok 25,tunang sy plak msok 26..tahun ni mmg akan nikah.tu kra kawen d usia muda n awal jugak ke?preparatiobn nk kawen mmg memeningkn..tambah2 lg majlis kami berdua 100% d tanggong oleh kami berdua..tipu lah kalau sy ckp sy tdk inginkn majlis yg akan sy ingat sampai bla2..tp sy xnak gara2 nk puaskn hati org lain,kami berdua yg kena korban duit buat majlis yg over..apa yg penting hati kami yg puas..cuma yg sy risaukn,pejalanan hidup selepas kawen..bnyk member bg tahusebelum kawen mmg bnyk sikap baik kita lihat dr pasangan tp bla dah kawen ,mula lah sikap2 buruk tu klua..ada yg waktu pregnant,suami tak nak ikut kehendak isteri bila ngidam..nau’zubillah..takut sangat2 tp ada jugak yg bg tau kawen ni sangat indah..nak buat apa pun rs tenang sangat2 sebab org yg kta syg sentiasa dekat(d hati dan dmata)..so,sy arapkan perkahwinan sy dan bakal suami nanti akan bejalan dengan lancar serta bahagia hongga ke akhir hayat kami..smoga cinta sy dan bakal suami d berkati Allah..insya Allah..cinta dunia dan akirat katakan.. :)
note: saje nk share pendapat,pngalaman&keraguan..

Reply

49 mira February 11, 2011 at 6:00 pm

bgus laman ni..memberi smagt untuk sy kwin awal tnpa mmikirkan msalah duit,knduri,plamin,dan lain2..tp problemnye mak ayah aku….diorg confom xkasi kalau aku nikah je without kenduri.tmbh ngan mak aku yg cerewet dan mmilih sngt lg btmbah sukar untk aku kahwin.dh bnyak kali bf aku ajak kmi nikah dulu.tpi aku ckap mak aku la..aku buntu sngt skrg…umur kmi sbaya je,bru 20 thun..n bf aku dah keja,aku lak stay study tggal lg 1years..plizz..help me..what should i do noww..

Reply

50 wanita_sedih February 13, 2011 at 12:17 pm

sy dah lma berkawan dgn bf sy dkat 7 thun km kapel.n skrg umo kami bru 20.kami slalu kluar brsama..sy mmg nak kawin awal tp msalahnya adlah ibubpa sy yg terlalu mmlih..bf sy pnah brjmpa dgn mak sy n mak sy pesan supaya kmi tidak boleh bjumpa lg.katanya malu kpada org.mnjathkan maruah kluarga.tp bila sya nk kawin dia xbg katanya suruh sy blajr dulu n sy keje dan myaranya buat bberapa thun..sy dpt rasakn yg mak sy suruh sy kawin lewat.bf sy dah keje.sy lak tgh stdy.sy buntu sgt skrg.kdg2 rasa mcm nk bnh diri ja..bf sy jga pnh magajk sy nikah ttpi sya xberitahu pda mak sbb sy rsa sy dh tahu jawapanya apa.sedih sngt..sy dan kluarga bf sy mmg baik dan sling mgenali.masalh skrg adalh ibubpa sy.tiap kali mmkirkan soal ni sy rasa sdih sngt.ptotka sy dgn dia kwin lari je?patotka?n kami jga tlah trljur ttpi x diketahui ssiapa pun..tlogla sya.. tolongla beri nasihat kpada sy..

Reply

51 nurin February 19, 2011 at 6:18 pm

wanita_sedih

jangan bertindak melulu..kawin lari bukan penyelesaian..awak berdua dah terlanjur…sepatutnya bertaubat…jangan menambahkan lagi dosa..

berterus terang kepada famili akan niat baik awk utk berkahwin. sebagai ibu bapa, sepatutnya mereka lebih faham..

kahwin lari hanya akan merumitkan keadaan..pandangan saya, berterus terang la kepada family…oleh kerana awk berdua sudah terlanjur…bertaubtlah…

Reply

52 kyna February 23, 2011 at 8:44 pm

kahwin??sy memg teringin kahwin muda tp masalah nya keluarga yang tidak menyetujui sebab masih muda dan masih study…erm…belum kerja lg da nak kahwin itu la ayat salu didengar…buat sy down..sy nakkahwin sebb tkt khlgn org yg sy syg..sblm ni sy perna kcwa sy taknak kcwa lg memandgkan sy dan bf sy slg mencintai dn nak sgt kahwin tp keluarga jd penghalang kami berdua…cerita sy sama dgn wanita sedih tp tak la sampai nak kahwin lari n bunuh diri..

53 kawan February 22, 2011 at 9:22 am

saya ad sorang kawan nk kawin awl.. kedua2 pihak da stuju.. mak ayah pun da stuju.. tp masalahnye sorang kawan yg laen ni suka sngat psiko kwan saya 2 supaya x kawen awl… kadng2 pendapat dia 2 membuatkan ktarng geram sngat… kdang2 sush nk blas blik hujah2 yang dilontarkan.. adoii.. ni masalh kawan ni… yang bek x nk trima…
camne 2 nk selesikan…….

Reply

54 strawberry February 22, 2011 at 3:33 pm

bf sya ingin dtg merisik thun dpn,sedangkan sya lom bersedia….mcm ne sya hrus ckp pda dia tnpa melukakan hti pe2..

Reply

55 kyna February 23, 2011 at 8:40 pm

kahwin??sy memg teringin kahwin muda tp masalah nya keluarga yang tidak menyetujui sebab masih muda dan masih study…erm…belum kerja lg da nak kahwin itu la ayat salu didengar…buat sy down..sy nakkahwin sebb tkt khlgn org yg sy syg..sblm ni sy perna kcwa sy taknak kcwa lg memandgkan sy dan bf sy slg mencintai dn nak sgt kahwin tp keluarga jd penghalang kami berdua…

Reply

56 kyna February 23, 2011 at 8:57 pm

nak tambah sikit…kedua2 belah keluarga sy dan bf sy jd penghalag…bg parents sy sebb kita org msh muda..dan sy blm g dpt keja dan menyara hdp mrk..bg parents bf sy pula dsebbkn agama berbeza,,bf sy non-muslim..tolg bg pendpt??

Reply

57 ella_liya February 28, 2011 at 9:26 pm

assalamualaikum kepada semua…
skdr perkongsian..saya dan bakal suami merancang akan berkahwin dalam masa beberapa bulan lagi…doakan kami…saya masih lagi belajar dan bakal suami akan mula bekerja tidak lama lagi…kami merancang tetapi masih belum dketahui oleh keluarga melainkan yang rapat sahaja…memandangkan saya sdah tidak punya ibu bapa makan urusan ini akan saya ajukan pada abg yg sulung..saya amat rusaukan reaksi beliau nnt jika saya memberitahunya, maka saya berterus trg dgn abg yg kedua yang nampaknya lebih memahami saya.. kputusan ini saya dan bakal suami ambil kerana ingin dapatkan keredhaan allah n keberkatan-Nya…tiada urusan bertunang..hanya nikah sbgaimana yang Islam wajibkan.. maka sebagai sebagai saudara seagama..saya memerlukan doa kalian supaya semuanya berjalan lancar.. kini saya agak risau dan takut..saya takut saya tak kuat mujahadah..doakan saya…dan bakal suami..insyaallah..amiiin~

Reply

58 Hafizah March 2, 2011 at 8:45 pm

Nice sharing..

Pertamanya, ingin saya bersyukur kepada Ilahi bila saya baca semua komen di atas…Bersyukur sangat kerana saya dilahirkan dalam keluarga yang sangat memahami mengenai kawen awal malahan sangat menggalakkannya.

Saya berusia 22 tahun dan masih belum berkahwin. kini masih menuntut di tahun ke2. Sejak saya sekolah menengah lagi parents saya dah suarakan mengenai perkahwinan. Kata mereka, kalau dah bekenan dengan sesiapa, rasa dia yang terbaik untuk kita, kahwin je walaupun masih belajar. Jangan risau soal kewangan. xperlu hantaran, belanja, kenduri, pelamin bagai..cukuplah dgn akad. Soal belanja pengajian pula parents akan support seolah2 saya belum berkahwin. (makluman: saya bukan dari family yang high level income)tanggung sepenuhnya (jika suami juga masih pelajar). kata mereka ibu bapa harus faham peranan mereka.(makluman: saya bukan dari family yang high level income). menghalang kahwin awal atau membiarkan anak bergelumang dengan dosa.. Alangkah indahnya jika semua ibu bapa berfikiran seperti mak ayah saya.

sepupu2 saya yang sudah berkahwin pun menamatkan zaman bujang mereka pada usia yang muda, seawal 15tahun dan majoritinya dalam usia 19-23 tahun. hanya 2 3 orang saya pada usia 25 dan 26 tahun. semuanya alhamdulillah, bahagia tanpa sebarang pergolakan (penceraian).

dan saya melihat mereka sangat beruntung. Anak sudah besar sebelum mereka menjejak usia 40. Saya secara peribadinya menginginkan perkahwinan di usia yang muda, tapi mungkin belum sampai jodoh saya.. (^_^)
walau macam mn pun, tak mengapa..Yakinlah dengan Allah, pasti Dia mempunyai yang terbaik untukku, jika bukan di dunia sudah pastinya di Akhirat..berdoalah dan jangan berputus asa..

P/s: Firman Allah: “Berdoalah maka akan aku kabulkan”

Sekian perkongsian dari saya..

Reply

59 keliru March 3, 2011 at 10:24 pm

saya stuju dgn pndpat saudri & sya pn tpikir nk kawin awal..tp mslh org tua kita pikir nk wat kenduri meriah2. sya xkisah meriah ke tak, knapa msti kita nk jga hati mulut org kg sedangkan dosa pahala sndr terabai.. yg pnting, hdup sya tenang & elak dosa, baru hidup ada berkat. skrg, sya kna tngu lg 4thn, baru bleh kawin…lama tu…:(

Reply

60 awa May 18, 2011 at 11:15 pm

asslamualaikum wb
salam smuaa..Yes totally best sangat baca artikel n comment2 korang sumee
I’m 8teen..i’ve found som1, past 4months. Sy bleh rsa yg dia bole bg sy kebahagiaan dunia n akhirat. He is 23. Kitorang takdela bercinta beria-ia sangat..jarang panggil sayang..jarang ckp rase rindu..kalau sy nak panggil dye sayang pun tyme tgh main2, nk mulekan msg..tp tk pernah lagi mse bckap ngn dye.. panggil dye sayang.. tak tahu knp rase malu. Malu nk ckp psal kawen lagi dgn dia..malu nak luahkan perasaan sayang kat dia. Maybe sbb im 8teen kot. Takut beria sangat nak bercinta ni.. nanti tak jadi..takut frust. :( Tapi sy percaya, and akan selalu pegang phrase ni perempuan yg baik untuk lelaki yg baik.

Bf sy ada cerita psal ex2 dye dulu..memang agak mencabar..menduga hati dye, kalau sy kene, mst sy dah gve up nk bercinta lagi. Die pun gve up sbnarnye, tp taktahu kenapa at first kenal tu..ktorang mcm ada aura.. Even mase tu masing2 hati tgh down nak bercinta lagi.. Tyme tu plak sy tgh frust sbb sy lepaskan sum1 yg sy rase btl2 bole bhagiakan sy. And, tyme tu plak find out llki ni dh couple dgn sorang sis ni..sungguh sweet, tp terlalu public sgt relation diorang ni..sy just doakan yg terbaik buat dorang..insyaallah. Sy let go dye sbb sy loyal sgt..tunggu sum1 ni..dye pun baik jugak..and btw mereka smua ni study kat negara yg sama..cume tmpat je lain.

Mule2 suke kawan ngn bf sy ni sbb he is sooo humble..even dye study dkt overc dye tak belagak pun..and mase sy kenal dye tu memang he is totally lost dgn life dye. And that tyme dye exam..sy xnak kacau dye sgt, tp dye kate dye perlukan sum1, tyme tu.. for cheering him up. Selalunyea b4 nie dye exam mst ade paper yg dye repeat..sangkut..tp alhamdulillah tyme tu langsung tkde sangkut and dye dapat going to final year.

And dye ade ckp bile la dye bole dpt ade dgn sy selalu, sbb dye pun busy kat sne..sy tk kesah..sbb sy bukan jenis yg suke melekat ngn bf or hnset 24hrs.. Dye kate nk tnggu sy hbis study..tp dye tk cakap sebab ape..untuk ape..heehe. Tp sy tahu la mksud dye..mungkin after dip atau when i turn to 20th sy ready dh kut, tp sy plan nk nikah yg tak duk serumah..smpailah sy betul dh hbis deg..baru kahwin betul2..duduk serumah. He said that byk kawan2 dye yg buat mcm tu..and biasenye relation tu lama. and insyaallah berkekalan sbb based on senior2 diorang yg dah kawin tu pny story. And bf sy, my parents pun berfikiran yg sama, tak nak buat kenduri besar..buat apa..nak tunjuk apa kan? terjamin ke bahagis kalau buat kenduri besar2an tu.?hmm :)

and sekarang sy tgh fikir cam ade somethng yg really unbelievable coincidence happened.. Lelaki yg sy pernh lepaskan tu..dgn his partner kan..ape yg diorang ada smua hampir sama dgn crita kitorang skrng..diorang kenal after a day his gf’s birthday..and sy plak knal bf sy skrg b4 a day my birthday. And, that guy pny bufday b4 my bf pny birthday.. and his gf ada post vid tentang diorang pny story and and, apa yg diorang buat..smua sama..masak on skype, tidur sbb tnggu buat assignment..perangai tht guy sama jugak mcm bf..tyme skype..and2, im sooo thinking that..banyak hikmahnya kalau kita dpt bersabar n byk berdoa..even sy dh let go dye, tp sy dapat yg sama, or lebih baik drpd dye. Insyaallah, sy mengaharpkan perhubungan yg diredhai oleh Allah s.w.t and ibu bapa sy..especially. :”)

Reply

61 saya pun sama May 27, 2011 at 1:48 am

saya pun ade mslh mcm korang semua..saya nak kawin awal…walaupun sorang kat perth, sorang kat brisbane…sbb kami nak pahala bila saling merindui…dah la jauh…nak jumpa x boleh…huhuhu…tpi parents saya sgt2 x bagi…alasannye..keje dulu..ni dulu, tu dulu…etc..mereka x kisah kalau saya couple…mereka izinkan saya couple…tpi kawin x boleh…huhuh.sedih…sedih sbb fikirkan azab api neraka sbb dosa2 yg bertimbun ni…rindu kat dia, zina hati..etc..sdgkan islam ada jawapan utk perkara ni…nikah..tpi melayu punye cara pemikiran menyusahkan…sedih sgt…kenapa perlu tanggung semua dosa ni, sedangkan kalau parents bagi kami kawin…pahala yg kami dapat…huhuhu…sdgkan kami tahu..cinta pertama ialah cinta kpda Allah, second rasulullah, third parents..kami nak kawin…kerana mencari redha Allah..ya Allah, buka kan la hati parents ku..izinkan kami mencari redha Illahi dlm hubungan ni..huhuhu.

Reply

62 ehaz June 13, 2011 at 1:40 am

sy pn nk nikah awl… tp family nk wg hntaran… malu konon ny kalo xade wg hntrn n majlis… islam memudahkan tapi knp adat yg d dahulukan… sy ingin kan perkahwinan yg simple, x d bebani hutang… kalau dgr kata org, sampai ke tua sy x nikah… salah kah nikah tanpa wg hantaran n keduri kendara?

Reply

63 akak sye pown nk kawen AKA aspnk July 19, 2011 at 2:57 am

sYok bc kisah nie .. akak sy pown nk cadang kawen awal .. skunk umo akak sy 21 .. sume fmly kte owg alright jew .. tp msalh ny bf akak sy ank sulung so msty dowg nk wat knduri .. sy ok jew .. kdng2 nk pkse cre y salah so .. insyallah klu xdey ape2 halangan kawen la deme …

Reply

64 syikin August 8, 2011 at 3:47 pm

saya pulak,bf non muslim,atheist(xde agama).dia berminat nak masuk islam.nak sgt2 but parents dia tak bagi convert.parents sy pulak confirm tak bagi kahwin dengan non muslim.parents sy garang sgt2.nak bagitahu ade bf pun sy takut.nanti if dpt permission nak kahwin,nak buat simple je.just nikah and kenduri kecik je pun dah cukup but semua orang nak sy sanding and kenduri besar-besaran.tak tahu nak buat mcm mne.kitorg xnk buat dosa lg sbb jmpe2 before kahwin ni.dia syg sy sgt2 and tak nak lepaskan sy kat org lain.tu yg nk kahwin.dia ckp dia nak sy jadi wife dia yg sah.but bila ade problem dari parents tu yang payah.mcm mne ye?

Reply

65 diela September 5, 2011 at 2:39 pm

betol cakap kawan2 sekalian.pi kalau belum sampai jodohnye mcm mn yg nak kawin tu kawin cepatkan.sbb tu allah belum bg seseorg tu jodoh kerana die tau yang seseorg tu belum bersedia untuk menjadi seorg isteri/ suami yang soleh/solehah..

Reply

66 iena_miena September 8, 2011 at 7:34 pm

terima kasih sebab siarkan article ni. Banyak yang saya dapat lepas baca article ni tak kurang juga komen-komen kepada article ni. Saya berumur 19 tahun, sdg menuntut di IPTA dan sedang bercinta, dia pulak berusia 20 tahun dan juga sedang menuntut di IPTA. Setahun lebih sudah hubungan yg dibina. Kami jarang berjumpa sbb jauh dan kalau berjumpa pun, mungkin sebulan sekali. Kami memang ada merancang nak kahwin awal.Keluarga dia kenal saya, tetapi tidak bagi keluarga saya. Saya takut utk beritahu kpd keluarga saya tentang dia memandangkan saya adalah perempuan dan juga anak sulung dlm keluarga. Keluarga sangat mengharapkan kejayaan saya utk membantu keluarga dan adik-adik yg masih kecil.Dia pula pernah menyuarakan hasrat utk berkahwin awal di depan keluarganya.Mereka tidak menghalang namun lebih menggalakkan kami utk menamatkan pengajian dahulu dan mempunyai pekerjaan tetap.Bukan lah kami tidak boleh menunggu, tapi dalam usia hubungan kami yang semakin meningkat dan semakin serius ini,saya teringin sgt utk kahwin awal.Saya sendiri yakin saya masih mampu meneruskan pengajian sy seperti biasa walaupun sudah berkahwin nanti.Saya sendiri yakin yg saya mampu mengejar cita-cita saya walaupun saya sudah berkahwin nanti dan saya akan membantu keluarga seperti harapan mereka.Begitu juga dengan dia.Tapi, apakan daya. Restu keluarga, ibu dan bapa mengatasi segalanya.Saya berharap moga Allah mempermudahkan niat kami ini utk membina masjid secepatnya.Saya juga manusia biasa.Malu rasanya hidup dalam keadaan mengingkari perintah dan suruhan Allah sedangkan saya mampu utk mengelak dari melakukannya. Wallahualam.

Reply

67 Munirah September 15, 2011 at 11:27 pm

Saya berusia 23 tahun,baru tamat belajar. Kekasih 25 tahun, sudah bekerja hampir 2 tahun, baru memiliki kereta dan menyewa sebuah apartmen. Kami merancang utk kahwin. Malangnya ibubapa saya menolak mentah2 permintaan saya. Alasan?
1. Kekasih saya bekerja sebagai pemuzik pusat kebudayaan, gaji tak byk mana, suruh saya cari orang kaya2.
2. Ibu tak setuju permintaan saya : a)tiada hantaran berdulang2, cukup sekadar pemberian ikhlas pihak lelaki. b)mas kahwin berupa senaskhah Al Quran beserta telekung. c)tiada majlis pertunangan. d)nikah di masjid pagi, terus kenduri tengahari. kenduri kecil2 panggil jiran2,kenalan rapat dan saudara mara sahaja. ibu malu kalau tahu dek sedara mara kahwin biasa2.
3. Ayah merasakan bahawa saya masih ‘kanak2′. Punca? dia dan ibu berkahwin awal. waktu seusia saya, maka mereka berfikiran bahawa saya juga akan bermasalah seperti mereka kerana berkahwin awal.

Saya tak faham. Jenuh berterus terang dengan mereka. Saya sendiri tidak akan berani bercakap soal kahwin jika saya rasa saya masih belum bersedia. Entahlah, sampai ke saat ini mereka masih mendiamkan diri. Saya sayangkan kekasih saya, dan saya tahu dia mampu menjaga saya. Malangnya ibu dan bapa saya tidak berfikiran begitu, hanya kerana si dia bukanlah jutawan. Lagi lagi soal wang!! Duit boleh dicari, tapi seorang lelaki yg baik? Saya pernah kecewa dulu, teman lelaki yg bergaji besar, memiliki kereta mewah tapi hakikatnya? saya sering dimaki, dihina, malah dikasari sepanjang 2 tahun bercinta. apa guna banyak duit, kalau tak bahagia? saya tak kata tak perlu duit, duit memang perlu untuk hidup tapi kita tak perlu jadi hamba duit. Islam dah mudahkan segalanya, kenapa mahu disulitkan? Entahlah, saya sendiri tak faham, seharusnya ibubapa lebih tahu soal ini. Tak tahu la pula kalau ibubapa sekarang lebih mahu menjaga standard drp memikirkan masa dpn dan maruah anak sendiri.

Reply

68 raisah October 2, 2011 at 11:17 pm

Pada pendapat saya,lelaki yg tak mampu cari duit untuk perkahwinan akan tak mampu untuk cariduit untuk rumahtangga dan anak anak, sebab dah biasa dapat senang dan tak mau susah,tujuan ibubapa minta duit hantaran tinggi ialah untuk melihat kemampuan lelaki itu menjaga rumahtangga dan isteri. .Sedihnya, lelaki layan perempuan macam ni, perempuan selalu dapat kawin sebab keluar duit untuk kawin,kalau tak tak kawinlah, lepas kawin kena keluar duit untuk suami dan rumahtangga n anak anak, baik pinang aja lelaki tu n lelaki sediakan body aja, hu hu kalau siti khadijah xpe,memang hartawan,lagipun siapa tahu sifat siafat rasullalllah,masyaallah. .Ni dahlah kena keluar duit sbb nak kawin, makan hati berulanm jantung,perangai macam hampeh,buddget bagus. .

Reply

69 Miss JayBee October 21, 2011 at 12:27 pm

i’m agreed raisah

regards
Miss JayBee

Reply

70 fifi_ifa December 11, 2011 at 12:16 am

Salam,hai.. Beznyer ngk nsb akak ni dpt khwn awl.. Sy sbnrnyer bru abs spm,tp sy mcm nk khwn umor 20 thun.. Sy ad bf sy,die sgt baek,sy dpt rasekn y die blh bhgiekn sy dunie dn akhirat,insyaAllah.. Kami kalo brjmpe pon,ngn kwn kami rmi2,x prgy brdue,kalo kuar pon kami x prnh pgang tgn,tp kami ni mnusia biasekn,psty rase tringn mcm remaje laen.. Die ad ckp ngn sy y die mcm nk khwn awl,tpkn,care die ckp die ckp mcm x serius au.. Hmm,tp sy nk.. Sy nk nikah gntung kalo blh,dduk umh asing2 la.. Sy dh cbe tnye ngn mak sy,mak sy mcm bg x bg,tp ayh sy.. Hmm.. Jgn harpla dpt.. Haii.. Buat sunnah nabi pon mndpt hlgn.. Tp mybe trlalu awl kotkn.. X pela.. Sy aggp smue ni ad hikmahnyer.. :) salam alaik..

Reply

71 fifi_ifa December 11, 2011 at 12:22 am

Salam,hai.. Beznyer ngk nsb akak ni dpt khwn awl.. Sy sbnrnyer bru abs spm,tp sy mcm nk khwn umor 20 thun.. Sy ad bf sy,die sgt baek,sy dpt rasekn y die blh bhgiekn sy dunie dn akhirat,insyaAllah.. Kami kalo brjmpe pon,ngn kwn kami rmi2,x prgy brdue,kalo kuar pon kami x prnh pgang tgn,tp kami ni mnusia biasekn,psty rase tringn mcm remaje laen.. Die ad ckp ngn sy y die mcm nk khwn awl,tpkn,care die ckp die ckp mcm x serius au.. Hmm,tp sy nk.. Sy nk nikah gntung kalo blh,dduk umh asing2 la.. Sy dh cbe tnye ngn mak sy,mak sy mcm bg x bg,tp ayh sy.. Hmm.. Jgn harpla dpt.. Haii.. Buat sunnah nabi pon mndpt hlgn.. Tp mybe trlalu awl kotkn.. X pela.. Sy aggp smue ni ad hikmahnyer.. :) salam

Reply

72 miss n December 29, 2011 at 3:35 pm

waa, teringin juga kawin awal, tapi belum ada jodoh, hehe
bahagia nya wanita ni.. :)

Reply

73 Kahwin January 11, 2012 at 1:07 am

nak tambah sikit…kedua2 belah keluarga sy dan bf sy jd penghalag…bg parents sy sebb kita org msh muda..dan sy blm g dpt keja dan menyara hdp mrk..bg parents bf sy pula dsebbkn agama berbeza,,bf sy non-muslim..tolg bg pendpt?? :)

Reply

Leave a Comment

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Previous post:

Next post: